lunes, 15 de febrero de 2010

ACTIVITAT D'AVALUACIÓ CONTINUADA. Marc general de la intervenció psicopedagògica en DA.

A partir del contingut de les diapositives 14-20 del material de la docència, elaborar un esquema-guió d'una hipotètica sessió d'assessorament a un grup de mestres els quals no estan gaire convençuts d'iniciar el treball cooperatiu al seu centre educatiu. Cal incloure arguments que justifiquin l'esquema-guió.

L'assessorament als centres és un recurs fonamental per a la formació permanent del professorat. La funció assessora va dirigida a aconseguir el canvi d’actituds i una innovació del sistema educatiu, i també per millorar la qualitat de l’ensenyament i assolir una educació més inclusiva i capaç d'atendre tot l'alumnat, és a dir, a la diversitat.
Coronel, Sánchez y Yányez entèn que l’assessorament és “un procés relacional en el qual hi participen diferents professionals dotats d’un bagatge de coneixements, destreses i actituds amb els quals pretenen construir contextos de treball adreçats a la millora de la pràctica educativa. És a dir, es tracta d’un recurs de canvi i de millora escolar en sentit ampli, a través del qual l’assessor proporciona al centre guiatge, coneixement i estratègies d’actuació perquè pugui elaborar els seus propis projectes de canvi, posar-los en marxa, implementar-los i avaluar-los”.
Segons els germans David i Roger Jonhson, psicòlegs socials, és “aquella situació d'aprenentatge en la qual els objectius dels participants estan estretament vinculats, de tal manera que cadascun d'ells "només pot assolir els propis objectius si i només si els demés aconsegueixen assolir els seus".













ESQUEMA-GUIÓ
1. ETAPA DE SENSIBILITZACIÓ.
PRESENTACIÓ. Generar dinàmiques / socialització
Presentació i creació d’una relació afectiva entre els professors i assessors que participen en el projecte d’assessorament. Com a professionals Experts, els assessors hem de tenir present que quan actuem amb el professorat hem de col·laborar amb ells, des d’una vessant d’igualtat, ja que si bé nosaltres podem saber/conèixer molt sobre la temàtica, ells tenen una pràctica real a l’aula, i també en saben.

ANÀLISI DE LA SITUACIÓ. Autoconeixement/coneixements previs. Definició del problema
Descriure les característiques del grup classe de cadascú (alumnes més individualistes, o més competitius, o més solidaris o cooperatius).
Coneixement de les diferents mètodes/metodologies que utilitzen els mestres i que els hi van bé a l’aula, com poden ser:
- Intervenció de dos mestres o professors a l’aula.

- Desdoblament de grups.

- Grups flexibles (sobretot en àrees instrumentals (matemàtiques i llengua)). A cada grup s’intenta que hi hagi la màxima homogeneïtat possible.

- Treball per racons

- Tallers

- Treball per projectes

- Grups cooperatius (que implica treball individual en quant a l’aprenentatge i treball en grup en quant a l’ajuda i a la cooperació).

- Aules obertes

- ... (altres que n’hi puguin haver)
Coneixement de les experiències prèvies que hagin tingut els/les mestres amb el treball cooperatiu (treball en grup) amb el grup classe.
Fer algunes comparacions entre el treball cooperatiu i les altres metodologies anteriorment descrites (quina creus que dóna millors resultats?; per què?...).
Conscienciar-se del per què no s’ha optat pel treball cooperatiu a l’aula i sí per altres metodologies (pors o inseguretats)/ per què s’ha optat pel treball cooperatiu, amb els/les alumnes classe que cadascú té.
Posada en comú
Conèixer, a nivell teòric o pràctic, què saben els/les mestres sobre el treball cooperatiu (tots els coneixements teòrics que tinguin).

2. ETAPA DE PLANIFICACIÓ / ESTABLIMENT DEL PLA DE MILLORA. Determinar eixos de canvi

Explicació per part de l’assessor dels models teòrics respecte el tema de la demanda d’assessorament.

Exposició i/o explicació, per part de l’assessor, d’experiències de treball cooperatiu prèvies, d’altres centres, professionals, que hagin funcionat.

Explicació, per part de l’assessor, dels punts positius/forts i dels factors negatius/febles i de les actituds i valors que treball cooperatiu comporta, i intentar fer un conscens sobre les diferents maneres de lluitar contra aquests factors negatius.

Elaboració d’una proposta de treball cooperatiu, programant de forma adequada a una etapa educativa, determinant materials didàctics adients...
Portar a terme una dinàmica de treball cooperatiu entre els diferents professionals (distribució de rols, elaboració del material didàctic,
Posada en comú.

3. ETAPA DE PROJECCIÓ, EXECUCIÓ D’UN PLA I AVALUACIÓ, AUTOAVALUACIÓ I FEED-BACK (RETROALIMENTACIÓ).
Dur a terme les accions. Després d’aprendre estratègies per dur a terme el treball cooperatiu a l’aula, els/les mateixos/es professors/es les porten a terme a l’aula.
Fer revisió i posada en comú vàries vegades durant un cert temps de l’experiència duta a terme a l’aula (assessor/a + professors/es), per millorar els punts febles i reforçar els forts (feed-back-retroalimentació).

No hay comentarios:

Publicar un comentario