lunes, 22 de febrero de 2010

1. El concepte de dificultats d'aprenentatge. CONCEPTUALITZACIÓ.










Si llegim per primera vegada els dos termes “dificultats d’aprenentatge” i “discapacitat” trobem que l’un i l’altre estan molt relacionats. Cal, doncs, establir una diferenciació entre tots dos. Abans, però, en farem una definició d’ells mateixos, perquè tota conclusió ha d’estar basada si no només en la pràctica, en la teoria.
Comencem definint el terme “Aprenentatge”:
- “procés actiu pel qual un subjecte modifica la seva conducta, donant-li un caràcter personal a lo après” (Diccionari de psicologia psicoactiva).
- L’adquisició d’una nova conducta en un individu, conseqüència de la seva interacció amb el medi extern (Biblioteca de consulta Mocrosoft Encarta 2003).
- canvi relativament permanent en el comportament d’un organisme humà, provocat per l’experiència (Enciclopèdia).

Prosseguirem amb el terme “Dificultat d’aprenentatge”:
- “Grup heterogeni de trastorns que es manifesten en dificultats significatives en l’adquisició i l’ús de l’escolta, la parla, la lectura, l’escriptura, el raonament, i les habilitats matemàtiques" (AVEDAÑO, Marcela, Dificultades de aprendizaje, 2002).

- http://www.centredaia.com/
El centre DAIA (centre d’assessorament i ajuda en tractament de les dificultats d’aprenentatge) afegeix que aquest grup heterogeni de trastorns són deguts a una disfunció del sistema nerviós central. Aquests trastorns poden manifestar-se per retards en el desenvolupament primerenc i/o dificultats en les àrees de l’atenció, memòria, coordinació, lectura, escriptura, càlcul, competència social i maduració emocional.
Les dificultats d’aprenentatge poden afectar a l’aprenentatge i a la conducta de les persones, incloent als d’intel·ligència potencialment normal o superior.

Discapacitat:

(CIDDM)








Dificultats d’aprenentatge són degudes a una discapacitat?

NO.

- Si una persona presenta dificultats d’aprenentatge, però no té cap deficiència, tal dificultat d’aprenentatge no prové de la discapacitat (perquè si no hi ha deficiència no hi ha discapacitat; discapacitat sempre és conseqüència de la deficiència). Si no hi ha deficiència no hi ha discapacitat, i per tant el subjecte només presentarà dificultat d’aprenentatge. P ex dislèxics.

- Si una persona presenta dificultats en l’aprenentatge escolar degut a una discapacitat derivada d’una deficiència, la dificultat d’aprenentatge no és una discapacitat, sinó és una conseqüència de la discapacitat.








L'informe Warnock, elaborat al Regne Unit el 1974, va ser el primer document oficial que va prendre com a referència el concepte de NEE i la nova visió que suposa en el tractament dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge. El terme NEE va ser popularitzat per l’informe Warnok al 1981, el qual definia a aquells alumnes que presentaven dificultats d’aprenentatge que feien necessaris disposar de recursos educatius especials per atendre-les.

La LOGSE, al 1990, va contemplar el concepte de N.E.E. en relació amb la idea de diversitat dels/de les alumnes, i el va definir com “l’atenció a aquells alumnes que, de forma complementària i més especialitzada, precisen d’un altre tipus d’ajudes menys usuals, bé sigui temporal o permanentment".

Slavin (1998) també va definir-ne el terme (ANEE): “Qualsevol alumne, el rendiment físic , mental, o comportamental del qual es desvia substancialment del que és habitual o freqüent (per damunt o per sota) i que necessita de serveis adicionals per desenvolupar-se plenament.
La LOE (3 de Maig de 2006) va dissociar el terme en dos:
NESE. Alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu:
- Dificultats específiques d’aprenentatge.
- Altes capacitats intel·lectuals.
- Incorporació tardana al sistema escolar (nouvingut)
- Per condicions personals i d’història escolar.
ANEE. Alumnes amb necessitats educatives especials. Qualsevol alumne que requereix, durant un període o al llarg de tota la seva escolarització, determinats suports i atencions educatives, derivades de la discapacitat o de trastorns greus de conducta. Ja no inclou com abans a tots els grups. Inclou als alumnes cegs, sords, amb trastorns greus de conducta, però no als superdotats , dislèxics, nouvinguts.
Actualment, des de la llei actual (LOE) s'han tornat a reagrupar aquests dos termes dins un únic i mateix esquema:



















NO.

- Si una persona presenta dificultats d’aprenentatge, però no té cap deficiència, tal dificultat d’aprenentatge no és discapacitat (discapacitat sempre és conseqüència de la deficiència) i per tant no presenta NEE. Si no hi ha deficiència no hi ha discapacitat, i per tant no necessita NEE. el subjecte només presentarà dificultat d’aprenentatge, i requerirà de NESE, però no de NEE. P ex dislèxics.

No hay comentarios:

Publicar un comentario